FANDOM

Litera
Ó ó Ó ó
Majuskuła Ó
Minuskuła ó
Dźwięk IPA
w języku polskim /u/
w języku kaszubskim /o/
Kodowanie
Unicode, Ó U+00D3
Unicode, ó U+00F3
HTML, Ó Ó
HTML, ó ó
Gnome-speakernotes Przykład dźwiękowy
ósemka (Informacja)

/u/ - przykład polskiego słowa z literą ó.

Ó, ó (o z akcentem ostrym) to litera występująca w farerskim, węgierskim, islandzkim, kaszubskim, polskim, czeskim, słowackim oraz języku dolno- i górnoserbskim. Litera występuje także w katalońskim, irlandzkim, oksytańskim, portugalskim, hiszpańskim, włoskim i wietnamskim jako wariant litery "o". Jest również używana w języku angielskim, ale tylko w zapożyczeniach.

Użycie w różnych językachEdytuj

FarerskiEdytuj

Ó jest 18 literą alfabetu farerskiego, oznacza dźwięk /œ/ lub /ɔuː/.

IslandzkiEdytuj

Ó jest 19 literą alfabetu islandzkiego, oznacza dźwięk /oṷ/.

Węgierski, Czeski i SłowackiEdytuj

Ó jest 25 literą języka węgierskiego, 24 czeskiego i 28 słowackiego. We wszystkich językach oznacza /oː/.

PolskiEdytuj

Ó – dwudziesta pierwsza litera alfabetu polskiego. Dawniej w języku polskim oznaczała iloczas, to znaczy długie o, które później przeszło w pochylone o (głoska pomiędzy o a u). Następnie jej wymowa zaczęła się przekształcać w "u".

Warto jednak pamiętać, że ó zachowało się w niektórych gwarach góralskich, np. cieszyńskiej, żywieckiej itp. Na Podhalu wymowa jest bardziej zbliżona do "o", niż do "u". Wyrazy takie jak np. pary Bug i Bóg, lud i lód wymawia się w tych gwarach inaczej i nie potrzeba mówić całego zdania by wiedzieć, czy mowa o Bugu czy o Bogu, ludzie czy lodzie. Brzmienie głoski "ó" można usłyszeć w piosenkach zespołów folkowych, np. Golec uOrkiestry.

KaszubskiEdytuj

Ó jest 23 literą alfabetu kaszubskiego, oznacza w nim dźwięk /o/. W południowych dialektach wymawia się jak /u/.

Język dolno- i górnoserbskiEdytuj

Ó oznacza /uʊ/ w górnoserbskim. W dolnoserbskim oznacza dźwięk /ɛ/ lub /ɨ/.

PozostałeEdytuj

W języku chińskim (zapis łaciński) oraz wietnamskim ó służy do oznaczania tonu.